Bordspellen bedenken

Van een keer roepen “ja, laten we een bordspel gaan verzinnen” naar het daadwerkelijk ideeën gaan bedenken en uitwerken. Het inplannen is al een drempel gebleken. Maar daarna daadwerkelijk een bordspel verzinnen… dat is weer van een andere orde.

15 jaar terug: Na enkele keren samen gezeten te hebben, zaten we aan een beginnend idee van schaken voor 3 personen te werken. We waren nog niet zo ver, toen we al een afslag insloegen. Hoe krijg je een bordspel idee bij een uitgever (bijvoorbeeld Ravensburger of 999Games)? Gelukkig leven we in de tijd van internet en worden dergelijke zaken heel mooi uitgelegd op hun websites. En we werden toch wel even terug geslagen door wat we op hun website lazen. Heb je een bordspel idee, dan moet het voldoen aan wat criteria (origineel thema en spelmechanisme bijvoorbeeld), het moest bijvoorbeeld niet het zoveelste idee van schaken voor 3 personen zijn…. Oeps… Dus toch terug naar de tekentafel, zomaar los een ideetje roepen en ermee aan de slag gaan leek (nog) niet te werken.

Gelukkig waren we nog jong en werkten we bij een groot bedrijf waar veel tijd en aandacht was voor persoonlijke ontwikkeling in de vorm van Covey trainingen en andere soortige vaardigheden trainingen (hoe structureer je een strategie proces of hoe pak je een project aan). Hierbij kwam naar voren dat soms een idee voortkomt uit 1 aspect te veranderen…. Dus bepaal wat de ‘de rules of the game’ zijn en verander er 1 ding aan. We hebben een opsomming gedaan van iets van 10 wereldberoemde klassieke bordspellen en hebben zo’n lijst gemaakt van aspecten waar elk spel aan voldoet: een bord, een dobbelsteen, pionnetjes (in verschillende vormen etc…). En daar kozen we alternatieven voor ‘de rules of the game’ We gingen aan de slag met een nieuw bordspel waarbij er geen bord was en de vlakken/ positie waar je stond, niet vast stonden wat je er kon doen… Uiteindelijk was dit een fantastische start voor ons gezamenlijk spel, wat nu nog de werktitel Robin Hood heeft. Uiteindelijk is er wel een speelbord gekomen (bleek toch wel handig) maar het veranderende vlak is gebleven en een mooie basis gebleken voor een gaaf nieuw strategisch spel.

Uiteindelijk zijn we 15 jaar (niet fulltime) bezig geweest met het maken van ‘Robin Hood’ en de lessen die ik daarbij geleerd heb waren de basis voor mezelf om nu bij GimmiQ nu alleen bordspellen te gaan verzinnen. Wat ik interessant vind aan goede spellen is welk vernuft er in zit. Ik kijk naar 2 types vernuft: in het attribuut/ geraamte waarop gespeeld wordt, of in een principe dat het spel beïnvloedt. Een voorbeeld van een goed attribuut/ geraamte is het attribuut met draaiknoppen van ‘Onderuit’ of het bord van ‘Wie is het?’ - waarbij je personen kunt omklappen. Het tweede vernuftige ‘principe’ zit bijvoorbeeld bij ‘Koehandel’ in het principe van ‘inflatie’. Bij elke ezel die getrokken wordt, komt er meer geld in omloop, waardoor de prijzen opgedreven worden en het lastig is weer even in te schatten wat de juiste prijs is. Of bij ‘Regenwormen’ de keuze tussen kans op meer punten (wormen) en met het risico dat je daarmee ook 0 wormen zou kunnen krijgen, Of speel je op save en pak wat je nu al hebt aan punten (wormen).

Dit eerste uitgewerkte bordspel is al door menigeen gespeeld en zal mogelijk in de komende jaren haar levenslicht gaan zien in de winkel. Van dit gehele process heb ik best veel geleerd, waardoor een nieuw bordspel bedenken inmiddels wat gemakkelijker en sneller gaat.

De komende tijd staat in het teken van kostprijzen opvragen bij verschillende fabrikanten, en tegelijk het artwork dan gaan regelen. Met daarna waarschijnlijk de grote stap van een kickstarter campagne.

Heb jij nog advies/ ideeën/ connecties, of ander soort informatie waar ik misschien iets aan zou kunnen hebben, laat het me weten! Een keer een testavond of andersom info opvragen, ik help jou ook graag verder op weg.

Schrijf een opmerking

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*